Az oktatás jövője, a jövő oktatása

notesz-eleje-2023.jpg

Az oktatás jövője, a jövő oktatása címet kapta az Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Szövetségének 27. Szabadkai Nyári Akadémiája, melynek ünnepélyes megnyitójára Szabadka Városháza csodálatos dísztermében került sor közel kétszáz magyar vajdasági és néhány határon túli pedagógus, továbbá negyvenegy hazai és határon túli előadó, számos helyi és Kárpát-medencei vendég, szónok képviseletében.

A köszöntőt De Negri Ibolya, az ÉMPE elnöke tartotta, aki hangsúlyozta a magyar nyelven oktató pedagógusok folyamatos korszerű továbbképzésének fontosságát, valamint az anyanyelv ápolását, identitás megtartását.

1_molnar_ilona_es_de_negri_ibolya_empe_elnoke.jpg

Molnár Ilona és De Negri Ibolya, ÉMPE elnöke

Dr. Maruzsa Zoltán, Magyarország Belügyminisztériuma köznevelésért felelős államtitkára a pedagógusok munkájának és a Nyári Akadémia fontosságát fogalmazta meg. Kiemelte, hogy a Kárpát-medencében a határokon túl közel 250 ezer a magyarul tanulók száma, 3500 óvodát és iskolát látogatva, amíg a magyarországi intézményrendszer 6000 köznevelési intézményében másfél milliós létszámmal dolgoznak. A Kárpát-medencében 2016 óta 900 óvodai fejlesztés, beruházás valósult meg. Vajdaságban eddig ötven óvoda felújítására és kettő új óvoda építésére került sor, mellyel a magyar tannyelvű iskolaválasztás növelését célozták meg. A magyar kormány oktatási-nevelési támogatásának összege 22000 Forint helyett százezer Forint lett. Továbbá a közeljövőben folyamatban van az iskolabusz program és beiratkozási program támogatásának fejlesztése.

Szabadka város oktatási, szociális és egészségi kérdésekkel megbízott polgármesteri tanácsosa, Matin Hajnalka kitért arra, hogy jó pedagógus nélkül nincs jövő, és jó iskolák a korszerű és minőségi oktatást nyújtó pedagógusokkal tudják a jövőt biztosítani. A szülőföldön való maradás egyik alappillérének a nyelvhasználat, művelődés és tájékoztatás és vallásosság mellett az oktatást tartja a legfontosabbnak.

A Kárpát-medencei testvérszervezetek nevében Dr. Váradi Natália, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola docense köszöntötte a részvevőket, aki szerint az oktatás nem csupán hivatás, hanem egy életre szóló küldetés. Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája.(Szentgyörgyi Albert). A pedagógus legfontosabb munkaeszköze saját személyisége. A gyerekeknek szükségük van példaképekre. „Amit az ember gyermekként át, az lát, az erősíti egész életében, hogy a jó felé orientálódjon. A nevelés teremti az embert, s az ember a hazát!“ Pedagógusaink ennek az elvnek a nagykövetei.

3_dr_varadi_natalia.jpg

Dr. Váradi Natália

Mi, pedagógusok munkánk során számtalanszor kiálltuk a próbát, világjárvány idején, migráció és a háború közepette. Bár más-más helyzetben vannak a vajdasági, a felvidéki, erdélyi iskolák, és teljesen más helyzetben a kárpátaljai magyar iskolák. Nálunk háború zajlik, sok időt töltünk óvóhelyeken, pincékben, miközben zúgnak a légiriadók. A kárpátaljai magyar lakosság száma nagymértékben lecsökkent, megmutatkozik ez iskoláink tanulóinak létszámán is. Gyakran összevont létszámú osztályokban történik a tanítás.

Minden megbecsülés azoké a magyar embereké, pedagógusoké Kárpátalján, akik életük kockáztatásával szülőföldjükön maradtak családjaikkal együtt. Dr. Váradi Natália hite szerint az Úr a kitartásuk erőforrása, mely által megerősödnek és győztesek lehetnek a nehézségek súlya alatt. Ahogy a Bibliában meg van írva: „Ami titeket illeti, testvéreim, ne fáradjatok bele a jó cselekvésbe.“ (Thesszalonika 3:13)

De akik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a sasok, futnak, és nem fáradnak el, járnak, és nem lankadnak meg.“ (Ézsaiás 40:31)

Dr. Váradi Natália mintát nem csak a Bibliából merítette, hanem a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola rektoráról, Orosz Ildikóról, aki nem hagyta cserben a kárpátaljai magyarságot, a Főiskolát, az ott maradt kollégáit, tanárokat, főiskolásait, szakmunkásképzésben tanulókat, minden nap helyt áll a beregszászi főiskolája bástyáján. Sok olyan ember is példát vehetne Orosz Ildikóról, aki nem magyarországi menedékéből látja el funkcióját, mint egyes kárpátaljai politikusok. Az észrevétel Molnár Ilonától származik, a szabadkai Nyári Akadémia meghívott felvidéki részvevőjétől.

2_dr_maruzsa_zoltan.jpg

Dr. Maruzsa Zoltán

4_fekete_iren_szmpsz_elnoke_es_molnar_ilona.jpg

Fekete Irén, SZMPSZ elnöke és Molnár Ilona

A szabadkai Nyári Akadémia meglepetés előadója PaedDr. Strédl Terézia rektor volt Szlovákiából, a Református Teológiai Egyetemről Az iskola volt és valós lehetőségei című másfél órás előadásával, akit mérhetetlen tudásáért nem csak hazájában, hanem azon túl is elismerik. Gyakorlati életből merített tapasztalatai révén a hallgatóság körében nagy népszerűségnek örvend, felejthetetlen élményt nyújtanak előadásai. Erről tett tanúbizonyságot Szabadkán is Strédl Terézia egyetemi oktató, elismert pszichológus.

Molnár Ilona, ny. középiskolai igazgató

A bejegyzés trackback címe:

https://lehetakarigazis.blog.hu/api/trackback/id/tr3118200181
Nincsenek hozzászólások.

Lehet, akár igaz is

A blog az életből vett példákról, megtörtént esetekről, tapasztalatokról szól környezetünkkel, utazással, pedagógiával kapcsolatban, valamint kiállításokról, koncertekről, rendezvényekről.

Friss topikok

süti beállítások módosítása